Sunday, 23 February 2014

FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN

FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN


KESELURUHAN FALSAFAH BERPAKSIKAN KETUHANAN

“ Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha yang berterusan ke arah memperkembang lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.”



WARGANEGARA MALAYSIA YANG BAIK


UNSUR ROHANI DAN EMOSI
  • Percaya dan patuh kepada Tuhan
  • Berilmu pengetahuan
  • Berakhlak mulia
  • Bertanggungjawab kepada diri, masyarakat, agama dan Negara
  • Berbakti dan member sumbangan kepada masyarakat dan Negara
  • Memiliki sahsiah yang seimbang dan sepadu
Unsur-unsur rohani dan emosi merangkumi aspek berikut:
  • Keyakinan kepada Tuhan
  • Kepercayaan beragama
  • Kemantapan jiwa 
  • Penghayatan nilai-nilai murni dan norma masyarakat 
  • Berbudi pekerti mulia
  • Berbakti dan berkorban 


UNSUR INTELEK


UNSUR JASMANI
Unsur intelek ini mengambilkira aspek berikut:
  • Hikmah iaitu ilmu yang boleh membawa kepada kebenaran 
  • Daya pemikiran yang kreatif dan inovatif
  • Daya pemikiran yang lojik dan analisis
  • Ilmu yang bermanfaat
  • Masyarakat Malaysia yang berilmu pengetahuan memiliki sikap suka membaca serta cintakan ilmu pengetahuan

Ciri-ciri unsur  jasmani ialah:
  • Kecergasan fizikal dan kesihatan diri
  • Dapat menggunakan anggota dan tenaga fizikal sendiri untuk berdikari dan hidup bermasyarakat


1 comment:

  1. satu perkongsian yang bagus. dapat juga saya mengetahui falsafah pendidikan ini. ia amat bagus dan perlu diajar kepada para pelajar. so, teruskan usaha memberi ilmu kepada para pelajar

    ReplyDelete