Monday 25 January 2016

8 FAKTA MENGENAI ALVEOLUS

8 FAKTA MENGENAI ALVEOLUS

Alveolus adalah pundi kecil di dalam peparu kita yang merupakan tempat pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida dalam sistem respirasi kita.  Dengan erti kata lain, ia membolehkan oksigen meresap masuk ke dalam kapilari darah dan karbon dioksida disingkirkan keluar melalui peparu kita.


FAKTA 1: PELBAGAI JENIS ALVEOLUS
Tahukah kamu terdpat pelbagai jenis alveolus di dalam badan? Tetapi kita biasanya menjelaskan perkataan ini sebagai pundi udara kecil di dlam peparu.  Kebanyakan mamalia mempunyai alveolus di dalam peparu.

FAKTA 2: ALVEOLUS PULMONARI
Apakah alveolus pulmonari? Ia boleh dijumpai di hujung saluran udara pada peparu.

FAKTA 3: CIRI-CIRI
Ia mempunyai dinding yang lembap, tetapi sangat nipis. Hanya setebal satu sel sahaja.  Kita boleh menjumpai banyak jaringan kapilari darah atau salur darah halus di sekeliling alveolus.

FAKTA 4: FUNGSI
Mamalia yang mempunyai alveolus dalam peparu boleh menikmati sistem respirasi yang hebat.  Ia membolehkan gas bergerak merentasi dan meresap ke permukaan alveolus.

FAKTA 5: PERNAFASAN
Kepekatan oksigen dalam sel darah merah adalah rendah berbanding kepekatan oksigen dalam alveolus apabila mamalia menarik nafas.  Begitu juga sebaliknya yang berlaku apabila mamalia menghembus nafas.

FAKTA 6:  KEPEKATAN KARBON DIOKSIDA
Mamalia menyedut masuk oksigen dan menghembus keluar karbon dioksida.  Kepekatan karbon dioksida lebih tinggi dalam sel darah merah berbanding alveolus.  Apabila mamalia menghembus nafas, karbon dioksida akan meninggalkan sel darah merah dan masuk ke dalam alveolus.

FAKTA 7: JUMLAH ALVEOLUS
Tahukah kamu jumlah alveolus dalam peparu manusia?  Kajian saintifik menyatakan bahawa kita mempunyai sekurang-kurangnya 480 juta alveolus dalam satu peparu!!!

FAKTA 8: JUMLAH LUAS PERMUKAAN

Jumlah luas permukaan alveolus di dalam peparu manusia ialah lebih kurang 75 meter persegi.  Jika alveolus manusia dibuka, keluasannya adalah sama dengan sebuah gelanggang tenis!!!  Luas permukaan yang besar ini membantu dalam meningkatkan kecekapannya dalam proses peresapan.

No comments:

Post a Comment