Sunday 6 April 2014

Program i-THINK

Program i-THINK ialah satu program yang bertujuan untuk mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan murid ke arah menghasilkan murid berinovatif.

Program i-THINK diperkenalkan kerana hasil dapatan melalui kajian telah menunjukkan bahawa kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) di kalangan guru dan murid di Malaysia adalah amat rendah.  

Untuk mengekalkan daya saing di peringkat dunia, negara kita Malaysia, perlu menerima perubahan dan menjadi sebuah negara ekonomi yang dipacu oleh inovasi. Untuk mencapai matlamat ini, program i-THINK telah diperkenalkan oleh kerjasama antara Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) & Agensi Inovasi Malaysia (AIM).  Projek ini membantu pihak sekolah dengan memupuk kemahiran berfikir; menyemai budaya pembelajaran sepanjang hayat; mahir di dalam menyelesaikan masalah dan berupaya menghasilkan jalan penyelesaian secara kreatif di kalangan murid sekolah. i-THINK melahirkan inovator generasi masa depan Malaysia dengan kebolehan dan kemahiran berfikir secara kritis serta berupaya untuk menyesuaikan diri dan menangani cabaran pada masa akan datang.

Sebagai salah seorang JU KBAT Sains yang telah didedahkan dengan i-THINK semasa program latihan JU KBAT Sains di RECSAM, Pulau Pinang pada September 2013 yang lepas, saya ingin berkongsi sedikit berkaitan dengan program i-THINK. 

Terdapat 8 peta pemikiran yang kita boleh gunakan dalam i-THINK iaitu:



Sekiranya anda memerlukan bahan untuk persembahan PowerPoint, anda boleh download dengan mengklikkan muka depan power point di bawah:



Sekiranya anda perlukan rujukan yang lebih mantap, adalah disarankan anda untuk melawat laman web di bawah:



Di sini saya turut kongsikan nota Sains Tingkatan 3 Bab 4: PEMBIAKAN yang menggunakan i-THINK.  Sila klik nota di bawah untuk muat turun.


 Terima kasih :)




  

No comments:

Post a Comment